Sunday, February 2, 2020

Photo from .☕

ANAK TANGGA - TERSIRAT DAN TERSURAT

Tentang maknawi pada tempayan-batok & bilangan 5 anak tangga 

"Kita baru balik dari satu peperangan yang kecil untuk memasuki peperangan yang besar." Bila para Sahabat bertanya: "Peperangan apakah itu?" Baginda berkata: "Peperangan melawan nafsu." (Riwayat Al Baihaqi)

Yang empunya cerita ialah yang empunya cipta, demikian dalam hal memahami makna kebudayaan Melayu. Kita telah mengetahui bahawa terdapat banyak makna dan tujuan diperbuat oleh orang Melayu terdahulu, walaupun pada cipta yang sama - termasuklah perihal bilangan-bilangan anak tangga.

Ada yang memaknakan bilangan 5 itu pada Rukun Islam misalnya. Ada yang memaknakan bilangan 7 itu pada Martabat Alam, atau Petala Langit dan Bumi, atau Tingkat Syurga. Ada yang memaknakan bilangan 9 itu pada Wajah Diri. Sudah tentulah hari ini amat sulit untuk kita mengerti lantaran jauhari juga yang mengenal manikam.

Abdullah Mohamed (1985), menyatakan bahawa bilangan 5 anak tangga itu ialah lambang bagi makam-makam nafsu pada diri (ada yang mengatakan 4, 6 dan yang terbanyak ialah 7).

Dan ia bermula dengan maknawi tempayan dan batok (pencedok air).

Tempayan dilambangkan sebagai 'perbendaharaan yang tersembunyi' (terhimpun sekalian jadi), manakala air di dalamnya dilambangkan sebagai 'ilmu'. Betok melambangkan 'pencari ilmu' (yakni tuan rumah). Perbuatan mencedok air itu diibaratkan seperti 'menimba ilmu'. (Barangkali ungkapan 'menimba ilmu' itu berkait dengan air - perumpamaan dan bandingan lautan dengan ilmu Allah seperti dalam Al Quran - Luqman:27 & Kahfi:109).

Membersihkan kaki itu ialah lambang betapa ilmu itulah yang akan menyuci diri (kata Nakula membersih kalbu - juga barangkali kerana 'kehendak' itu zahirnya ialah kaki). Kemudiannya, langkah menaiki:

Anak tangga pertama: Nafsu Ammarah iaitu nafsu yang mendorong seseorang melakukan maksiat. Ditinggalkan makam (persinggahan) nafsu ini, naik ke:

Anak tangga kedua: Nafsu Lawwamah iaitu pada makam nafsu yang masih terdorong Ammarah tetapi mula mencela perbuatan maksiat.

Anak tangga ketiga: Nafsu Mulhammah iaitu pada makam nafsu yang mendorong berbuat baik.

Anak tangga keempat: Nafsu Mutmainnah iaitu pada makam nafsu yang tenang, tidak bergundah dan menyerahkan diri kepada Allah.

Anak tangga kelima: Nafsu Radhiah iaitu pada makam nafsu yang redha pada Allah dalam segala-galanya. (Ada yang menyebut selepas Radhiah ada Mardhiah dan terakhir ialah Kamilah).

Pada ketika memasuki rumah, maka digambarkan inilah sebenar-benar hakikat yang perlu dicapai pada manusia (tuan rumah) yakni menjadi sebaik-baik insan.

Namun, bukanlah perbuatan menaiki anak tangga itu yang menjadi asbab penyucian jiwa seseorang. Sebaliknya, orang Melayu terdahulu mengisi kegiatan harian dengan perkara 'SUPAYA SENTIASA MENGINGATI atau ZIKRULLAH)'. Oleh sebab tangga rumah ialah antara yang selalu dilalui, maka di situlah ditandakan dengan peringatan.

Rujukan:
Abdul Rahman Al-Ahmadi, 2000. Petua Membina Rumah Melayu dari Sudut Etnis Antropologi. Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia. (Sumber diambil dari Abdullah Mohamed, 1985. Senibina Islam Aplikasi di Malaysia. Warisan Kelantan IV, Perbadanan Muzium Kelantan).

Kredit: Tn Hamdi Hanapi

No comments:

Post a Comment